Telefon  +48 606 188 916

Mail rafał@wolica40a.pl

Mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Czym tak naprawdę są pomidory?

Jeśli chodzi o wartości odżywcze, termin „owoc” jest używany do opisania słodkich i mięsistych roślin, zaś słowo „warzywo” odnosi się do szerokiej gamy roślin, które nie są tak bogate we fruktozę. W wielu kulturach warzywa są zwykle podawane jako część głównego dania lub przystawki, podczas gdy słodkie owoce są zazwyczaj przekąskami lub deserami. Jak zatem traktować pomidory? Czy są faktycznie warzywami, czy może owocami?

Pomidory – warzywa?

Korzenie, bulwy, łodygi, liście i niektóre owoce botaniczne, w tym fasolka szparagowa, dynie i oczywiście pomidory, są uważane przez dietetyków za warzywa. Nie ma sztywnej reguły, która jasno definiowałaby owoc botaniczny jako „warzywo”, ale biorąc pod uwagę, że pomidory nie są używane w deserach, i są blisko spokrewnione z bakłażanami czy papryką, intuicyjnie klasyfikuje się je jako warzywa.

A może owoce?

Z naukowego punkt widzenia pomidory są jednak owocami, ponieważ termin „owoc” definiuje jadalną i reprodukcyjna część rośliny. Co za tym idzie, wszystko co rośnie na roślinie, stanowi jej część, oraz sprzyja rozsiewaniu nasion. Warto przy tym zaznaczyć, że słowo „warzywo” nie odnosi się do klasyfikacji botanicznej, tylko kulinarnej, dlatego istnieje tak wiele rozbieżności w klasyfikacji pomidorów.

Dlaczego warto jeść pomidory?

Pomidory zawierają wszystkie cztery główne karotenoidy: alfa- i beta-karoten, luteinę i likopen. Te karotenoidy mogą przynosić indywidualne korzyści, ale również oddziałują ze sobą, zapewniając liczne korzyści zdrowotne (przykładowo, likopen ma największą aktywność przeciwutleniającą ze wszystkich karotenoidów). Warto przy tym dodać, że według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w Montrealu dieta bogata w produkty na bazie pomidorów może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka trzustki. Co więcej, pomidory zawierają wszystkie trzy najważniejsze przeciwutleniacze: beta-karoten, witaminę E i witaminę C. Jeżeli chcesz zmaksymalizować ich właściwości zdrowotne, jedz je w całości – nie obieraj ze skórki!